Literárno - dramatický odbor

CHARAKTERISTIKA

Literárno-dramatický odbor je syntetizujúcim odborom, ktorý obsahuje dramatické, pohybové, rečové, prednesové a slovesné tvorivé činnosti, hru s bábkou a písané slovo, prostredníctvom ktorých pôsobí na celkový rozvoj myslenia, cítenia a konania žiakov. Harmonicky rozvíja osobnosť, aktívny tvorivý prístup k základným postojom a premenlivej skutočnosti, pomáha vyrovnávať sa vždy s novými situáciami, ktoré prináša hra, škola, život a práca. Literárno-dramatický odbor prepája individuálne vyučovanie (prednes) a kolektívne aktivity (dramatika a slovesnosť, pohyb, práca v súbore).

Komplexná výučba spája praktické zručnosti s rozvíjaním emocionálnych a racionálnych kompetencií žiaka. Po absolvovaní štúdia, v prípade mimoriadneho talentu žiaka a jeho individuálneho záujmu, je možné absolvovanie talentových skúšok na vysoké školy umeleckého a pedagogického zamerania. Vzdelávanie v literárno-dramatickom odbore rozdeľujeme do štyroch častí:

Prípravné štúdium - dĺžka štúdia 1 rok (žiaci predškolského veku)

Prvý stupeň vzdelania
-   primárne umelecké vzdelanie (ISCED 1B) - dĺžka štúdia 4 roky (žiaci ZŠ alebo absolventi prípravného štúdia)
-   nižšie sekundárne umelecké vzdelanie (ISCED 2B) - dĺžka štúdia 4 roky (žiaci ZŠ alebo absolventi ISCED 1B)  

Druhý stupeň vzdelania - dĺžka štúdia 4 roky (žiaci SŠ alebo absolventi ISCED 2B)

Štúdium pre dospelých - dĺžka štúdia 4 roky (pre záujemcov, ktorí presiahli stredoškolský vek)

Literárno - dramatický odbor

CHARAKTERISTIKA

Literárno-dramatický odbor je syntetizujúcim odborom, ktorý obsahuje dramatické, pohybové, rečové, prednesové a slovesné tvorivé činnosti, hru s bábkou a písané slovo, prostredníctvom ktorých pôsobí na celkový rozvoj myslenia, cítenia a konania žiakov. Harmonicky rozvíja osobnosť, aktívny tvorivý prístup k základným postojom a premenlivej skutočnosti, pomáha vyrovnávať sa vždy s novými situáciami, ktoré prináša hra, škola, život a práca. Literárno-dramatický odbor prepája individuálne vyučovanie (prednes) a kolektívne aktivity (dramatika a slovesnosť, pohyb, práca v súbore).

Komplexná výučba spája praktické zručnosti s rozvíjaním emocionálnych a racionálnych kompetencií žiaka. Po absolvovaní štúdia, v prípade mimoriadneho talentu žiaka a jeho individuálneho záujmu, je možné absolvovanie talentových skúšok na vysoké školy umeleckého a pedagogického zamerania. Vzdelávanie v literárno-dramatickom odbore rozdeľujeme do štyroch častí:

Prípravné štúdium - dĺžka štúdia 1 rok (žiaci predškolského veku)

Prvý stupeň vzdelania
-   primárne umelecké vzdelanie (ISCED 1B) - dĺžka štúdia 4 roky (žiaci ZŠ alebo absolventi prípravného štúdia)
-   nižšie sekundárne umelecké vzdelanie (ISCED 2B) - dĺžka štúdia 4 roky (žiaci ZŠ alebo absolventi ISCED 1B)  

Druhý stupeň vzdelania - dĺžka štúdia 4 roky (žiaci SŠ alebo absolventi ISCED 2B)

Štúdium pre dospelých - dĺžka štúdia 4 roky (pre záujemcov, ktorí presiahli stredoškolský vek)

CIEĽ

  • rovnomerne rozvíjať žiaka v oblasti citových, rozumových a morálnych kvalít,
  • získať schopnosť kolektívne cítiť a aktívne sa podieľať na vytváraní vzájomnej spolupráce,
  • nadobudnúť vedomé, osobité, prirodzené a pritom kultivované vyjadrovanie v sociálnej a umeleckej komunikácii,
  • žiak má ovládať základné odborné schopnosti v dramatickom a slovesnom prejave do takej miery, aby mohol pokračovať vo vzdelávaní na vyššom stupni alebo sa aktívne uplatňoval v kultúrno-spoločenskej záujmovej činnosti,
  • aplikovať získané vedomosti a schopnosti v podobe kvalitných divadelníkov, režisérov, scenáristov pre amatérske súbory a kvalitných uchádzačov pre štúdium na konzervatóriách a vysokej škole umeleckého a pedagogického zamerania.
Hudobný odbor

PROFIL ABSOLVENTA

  • má osvojené základy komplexného pestovania citu pre rytmus, reč a pohyb,
  • osvojil si základné prvky odborných zručností a zároveň si overuje ich predpoklady pre ďalšie štúdium a odborné zameranie v ďalších ročníkoch.

 Dramatická hra

  • v hre zvláda jednoduchú charakterizáciu,
  • v etude zvláda jednoduchý dramatický príbeh.

Pohyb

  • zvláda základy správneho držania tela, svalového napätia a uvoľnenia,
  • v jednoduchých pohybových hrách je schopný zvládnuť základné priestorové tvary,
  • vie uplatniť zvládnuté pohybové schopnosti v jednoduchej dramatickej akcii.

Reč

  • v náročnejších artikulačných cvičeniach zvláda temporytmus reči a zreteľne vyslovovanie všetkých hlások,
  • v prednese cvičných textov zvláda zreteľnú výslovnosť a mäkký hlasový začiatok,
  • zvládnuté rečové schopnosti vie uplatniť v indviduálnom alebo kolektívnom prednese.

Slovesnosť

  • zvláda samostatné jednoduché slovné vyjadrenie,
  • podmienkou postupu do vyššieho ročníka je zvládnutie základného pravidla dramatickej hry v jednoduchej kolektívnej ukážke.

Dramatická príprava

Dramatická príprava často zahŕňa praktické cvičenia a workshopy, ktoré pomáhajú študentom rozvíjať ich schopnosti v reálnych divadelných situáciách. Študenti majú možnosť zapojiť sa do školských inscenácií a predstavení, kde môžu aplikovať naučené techniky a zručnosti.

Dramatika a slovesnosť

Odbor "Dramatika a slovesnosť" je kombináciou štúdia divadelného umenia a literárnej tvorby. Tento odbor zahŕňa rôzne aspekty dramatického umenia a literárneho písania, pričom sa študenti učia nielen hrať a režírovať, ale aj písať a analyzovať dramatické a literárne texty.

Pohyb

V literárno-dramatickom odbore je pohyb dôležitou súčasťou vzdelávania, pretože umožňuje hercom plne vyjadriť svoje postavy a príbehy na javisku. Pohybové zručnosti sú neoddeliteľnou súčasťou celkového hereckého prejavu a prispievajú k autentickosti a dynamike divadelného predstavenia.

Práca v súbore

Práca v súbore v literárno-dramatickom odbore je dynamický a komplexný proces, ktorý zahŕňa spoluprácu, kreativitu a neustále učenie sa. Tento prístup umožňuje študentom rozvíjať svoje schopnosti nielen individuálne, ale aj ako súčasť tímu, čo je kľúčové pre úspech v divadelnom a umeleckom prostredí.

Prednes

Prednes v literárnom odbore je umelecká disciplína, ktorá sa zameriava na interpretáciu a recitáciu literárnych diel. Táto činnosť vyžaduje nielen technickú zdatnosť, ale aj schopnosť emocionálne a významovo sprostredkovať text poslucháčom. Štúdium prednesu v literárnom odbore zahŕňa rozvíjanie hlasových a rečových zručností, interpretácie textu a vystupovanie pred publikom.